Offentligt foredrag

Til hvilken nytte? Kampen om fremmedsprogene i dansk ud-dannelsespolitik efter årtusindskiftet.

Lisbeth Verstraete-Hansen

Lisbeth Verstraete-Hansen er lektor i fransk ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Hendes primære forskningsinteresse er de fransksprogede litteraturers historie og særligt spørgsmålet om, hvordan forskellige ideer om forholdet mellem sprog, historie og identitet har cirkuleret mellem fransksprogede intellektuelle og deres tekster, men hun har også beskæftiget sig med den måde, der tænkes og tales om sprog på i dansk forsknings- og uddannelsespolitik.


Om foredraget:

Skal der undervises i fremmedsprog i det danske uddannelsessystem? Hvis ja, hvilke sprog skal der da undervises i? Og med hvilket formål? Disse spørgsmål er mere aktuelle end nogensinde, for siden årtusindskiftet har uddannelsesinstitutionerne lukket fremmedsprogsfag på stribe. Det ligner et paradoks, da forsknings- og uddannelsespolitikken i samme periode har haft et stærkt ønske om dels at internationalisere uddannelserne, dels at tilpasse dem samfundets behov.

Men hvad betyder internationalisering? Hvem definerer ”samfundets behov”? Og hvordan bliver der egentlig lavet sprogpolitik i Danmark? Det er nogle af de spørgsmål, foredraget vil tage op. Med inddragelse af en lang række uddannelsesrapporter og anbefalinger vil vi se på, hvordan sprogfagenes funktion og status påvirkes af forskellige politiske og strategiske satsninger inden for politikområder, som ikke primært er sprogpolitiske.


Om foredraget:

Hvorfor er det svært for en computer at forstå, hvad vi skriver på Twitter? Sprogteknologi er blevet en stor del af vores hverdag. Vi bruger sprogteknologi, når vi googler, når vi maskinoversætter tekst, og når vi taler med vores mobiltelefoner. Læger bruger sprogteknologi til journalisering, og ordblinde bruger sprogteknologi til at hjælpe dem med at læse. De seneste år er interessen vokset for sprogteknologi, der kan hjælpe os med at analysere, hvad der sker på de sociale medier, både blandt firmaer, offentlige institutioner og forskere. Firmaer er interesserede i, hvad folk tænker om deres produkter, socialforskere i, hvordan kollektive fænomener opstår, sprogforskere i, hvordan sociale medier påvirker sproget, osv. Sprogteknologi er løsningen, men er udfordret. I foredraget forklares, hvordan sprogteknologi egentlig virker, de særlige udfordringer ved sociale medier beskrives, og der gives eksempler på den forskning, der dag for dag bringer os tættere på målet.


Om foredraget:

Hvorfor er det svært for en computer at forstå, hvad vi skriver på Twitter? Sprogteknologi er blevet en stor del af vores hverdag. Vi bruger sprogteknologi, når vi googler, når vi maskinoversætter tekst, og når vi taler med vores mobiltelefoner. Læger bruger sprogteknologi til journalisering, og ordblinde bruger sprogteknologi til at hjælpe dem med at læse. De seneste år er interessen vokset for sprogteknologi, der kan hjælpe os med at analysere, hvad der sker på de sociale medier, både blandt firmaer, offentlige institutioner og forskere. Firmaer er interesserede i, hvad folk tænker om deres produkter, socialforskere i, hvordan kollektive fænomener opstår, sprogforskere i, hvordan sociale medier påvirker sproget, osv. Sprogteknologi er løsningen, men er udfordret. I foredraget forklares, hvordan sprogteknologi egentlig virker, de særlige udfordringer ved sociale medier beskrives, og der gives eksempler på den forskning, der dag for dag bringer os tættere på målet.


Om foredraget:

Hvorfor er det svært for en computer at forstå, hvad vi skriver på Twitter? Sprogteknologi er blevet en stor del af vores hverdag. Vi bruger sprogteknologi, når vi googler, når vi maskinoversætter tekst, og når vi taler med vores mobiltelefoner. Læger bruger sprogteknologi til journalisering, og ordblinde bruger sprogteknologi til at hjælpe dem med at læse. De seneste år er interessen vokset for sprogteknologi, der kan hjælpe os med at analysere, hvad der sker på de sociale medier, både blandt firmaer, offentlige institutioner og forskere. Firmaer er interesserede i, hvad folk tænker om deres produkter, socialforskere i, hvordan kollektive fænomener opstår, sprogforskere i, hvordan sociale medier påvirker sproget, osv. Sprogteknologi er løsningen, men er udfordret. I foredraget forklares, hvordan sprogteknologi egentlig virker, de særlige udfordringer ved sociale medier beskrives, og der gives eksempler på den forskning, der dag for dag bringer os tættere på målet.


24. okt 2016

19:30-21:00

  • Sted:

    Videnskabernes Selskab
    H.C. Andersens Boulevard 35
    1553  Copenhagen V

  • Arrangement:

    Offentligt Foredrag

  • Pris:

    Gratis

Se foredraget

Spørgsmål

  • Eva Bang-Hansen
  • Projektleder
  • +4525360770
  • ebh@royalacademy.dk